DEZVĂLUIRI: Black friday, o manipulare de milioane. Dovada că Emag crește prețurile.

Captura foto de mai sus demonstrează că și anul acesta "black friday" reprezintă, cel puțin pentru conglomeratul numit Emag, tot o campanie publicitară mincinoasă.

Emag (un mare generator de nemulțumire atât în rândul clienților cât și al angajaților), se folosește de strategia creșterii prețurilor treptat, înainte de un eveniment pe care îl promovează sub diverse sloganuri din categoria „sărbătoarea scăderii prețurilor”.

Astfel, un produs de pe site-un Emag care a costat 2349 lei apare acum cu prețul de 2900 lei, pentru ca de black friday să revină, probabil, la prețul „redus” de 2349 lei, dar să apară pompos „vechiul” preț de 2900 lei pentru a induce în eroare clienții.

Specialiștii cunosc faptul că "vinerea neagră" reprezintă o manipulare de marketing menită să transforme o zi obișnuită în cea mai aglomerată zi de cumpărături din an. Avându-și originea în Statele Unite ale Americii, strategia presupune inocularea ideii că i se oferă clientului reduceri avantajoase, astfel încât să fie atrași cât mai mulți cumpărători, cu scopul obținerii unor profituri fabuloase.

Pentru eficientizarea strategiei de manipulare, magazinele investesc sume exorbitante în publicitate, plătind nu doar reclame propriu-zise ci și campanii informative (știri despre eveniment la tv și la radio, articole în ziare și reviste, postări pe site-uri și bloguri etc.) ce induc indivizilor mesaje subliminale cu mare putere de convingere, deși conțin informații false.

Majoritatea știrilor pe care le citiți in presă sau pe care le vedeți la televizor încearcă să vă convingă de ceva, nu să prezinte evenimente și fapte așa cum declară oficial. Un mesaj aparent banal, transmis cu o anumita coerență și repetat îndeajuns, ajunge să se întipărească în memorie și să fie perceput de individ ca un adevăr de necontestat. Prin manipulare, consumatorii ajung să creadă că modul lor de acțiune este bazat pe motivații susținute, deși, în realitate, acel comportament le-a fost indus prin diferite mijloace.

Informația de marketing, considerată de specialiști „informație inteligentă ce generează profit” înseamnă defapt a creea știri pe care media le va difuza publicului contra cost, fără ca publicul să știe acest lucru, sau a creea știri false în mod premeditat (exemplu: „Emag a vândut duminică produse la prețuri de 1-8 lei, dintr-o eroare tehnică).

Ca și consumator de publicitate, în căutare de oferte reale, consumatorul trebuie să fie conștient de puterea mesajelor pe care le primește, și să facă diferența între adevăr și minciună. Scepticismul acestuia va obliga companiile ce investesc în marketing să devină responsabile și să-și onoreze toate promisiunile.

În final, ceea ce e cel mai important să știți se referă la faptul că orice client ce comandă produse online are dreptul legal să se răzgândească în termen de 10 zile lucrătoare din momentul livrării și să primească banii înapoi, fără a fii obligat la plata de penalități și fără a fi nevoit să ofere explicații.

P.S. Încă o nedreptate făcută, de această dată, limbii române:

UPDATE: Pentru a nu fi acuzați chiar noi de dezinformare, redăm și reacția primită de la un reprezentant Emag după publicarea acestui articol:
Un utilizator a anuntat pe Facebook ca preturile unor produse electrocasnice fusesera modificate si sustinea ca au fost marite prin aplicatia de mobil a eMAG. Cel puţin aşa i-au apărut la prima vedere. Informatia a fost preluata si s-a raspandit pe retelele de socializare si majoritatea celor care au vazut au luat-o de buna fara a-si pune intrebarea daca este adevarat sau nu. 

La cateva ore dupa publicarea postului, utilizatorul a inteles ca de fapt produsele erau in promotia care se incheiase cu o zi inainte si a scos postarea. A revenit si cu explicatia pe pagina sa https://www.facebook.com/alex.jivan88/posts/915089041861087?pnref=story 
si pe pagina colegului care preluase print screen-ul pe care il facuse din aplicatie https://www.facebook.com/photo.php?fbid=839394149514345&set=a.119050331548734.19841.100003313035776&type=3&fref=nf&pnref=story: “Hai sa va spun povestea viralului de ieri cu postarea despre eMAG - am adaugat in cos marti seara respectivele produse (nu am stiut ca e promotie), iar miercuri cand m-am uitat din nou in aplicatie, am vazut ca respectivele produse sunt la un alt pret (marit – pentru ca se terminase promotia respectiva) si asa mi s-a parut putin suspect. Intre timp am vb cu cineva de la eMAG si mi-a explicat situatia cu respectiva campanie.”

Tudor Manea, director general eMAG România, a precizat că produsele la care se face referire în postare au făcut parte din campania „Săptămâna electrocasnicelor”, care s-a desfăşurat între 4 şi 10 noiembrie. În momentul în care campania a luat sfârşit, produsele au trecut automat la preţul lor de bază. "Preţurile reduse sunt cele afişate în pagina de comandă a aplicaţiei de mobil, stadiu în care nu este afişat decât preţul de vânzare, nu şi cel de bază, căruia i s-a aplicat reducerea".

9 comentarii:

  1. asa au facut si anul trecut si acum 2 ani deci banuiam

    RăspundețiȘtergere
  2. asa este dar nu numai emag ci majoritatea.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sandor Lia Simona13 noiembrie, 2015 18:29

    Din pacate aceasta este strategia multor magazine si ce este mai dureros este ca dupa atatia ani inca mai punem botul la asemenea oferte.

    RăspundețiȘtergere
  4. ce zic ei in update acolo au facut intentionat o scadere si o crestere ca sa induca lumea in eraoare. nu mai cumparati de la ei. mie mi au trimis produs defect si nu au recunoscut ca avea garantie javrele!!

    RăspundețiȘtergere
  5. Le livram cam 90% din produse (firma curierat) și da nu o zic cu răutate oamenii sunt cam prosti! Aud de reducere și hat au pus botul cu toate ca unii știu ca acum sunt produsele chiar mai scumpe decât acum 2-3 luni

    RăspundețiȘtergere
  6. Va scriu in calitate de Furnizor / Ofertant de pe site-ul emag. Au perioade in care reduc preturile, fara ACORDUL nostru, dar ei pastrandu-si limita de adaos. In caz de preturi eronate listate pe site, SINGURII care suntem obligati sa suportam prejudiciile suntem noi. Si suntem amenintati cu replica *dpdv contractual* trebuie sa raspundem, desi apar erori din cauza lor...si in cazul in care apare o reclamatie nu cauta o solutionare amiabila ci una ABUZIVA!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca se fac reduceri de pana la 80% de ce nu au toate produsele acest procent?

      Ștergere
    2. Ne intereseaza subiectul dar nu stim cu cine am putea lua legatura. Creati o adresa de email anonima pe Gmail si scrieti-ne la redactie@nedreptate.net sau pe facebook, trimitand mesaje pe pagina facebook.com/nedreptate
      - Nicolae Preda, redactor -

      Ștergere